Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Οκτώβριος, 2014

Το Ξυπόλυτο Τάγμα

Εικόνα
Με αφορμή το κείμενο του Δημήτρη Ψαθά "Οι Πιτσιρίκοι", θυμηθήκαμε μια ταινία που μιλά για τους σαλταδόρους της Κατοχής. 1953 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 93' Ελληνική ταινία, σκηνοθεσία Γκρεγκ Τάλας με τους: Μαρία Κωστή, Νίκο Φέρμα, Αντώνη Βούλγαρη Σύνοψη της υπόθεσης: Στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη, ένας νεαρός άντρας, ο Δημήτρης, "συλλαμβάνει" έναν πιτσιρικά, το Σταύρο, που έκλεψε ένα πορτοφόλι και του αφηγείται την ιστορία του, δηλαδή την ιστορία των 160 παιδιών που αποτελούσαν το "ξυπόλητο τάγμα", προσπαθώντας να επιβιώσουν κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Με κίνδυνο της ζωής τους, διωγμένα από το ορφανοτροφείο, είχαν δημιουργήσει μια ηρωική συμμορία και έκλεβαν από τους Γερμανούς και τους συνεργάτες τους τρόφιμα και φάρμακα, τα οποία μοίραζαν σε όσους τα είχαν ανάγκη. Μάλιστα, η επαφή τους με μια Ελληνίδα διερμηνέα των Γερμανών (Μαρία Κωστή) τα έκανε να βοηθήσουν έν

Έχετε όρεξη για μια... παραμυθοσαλάτα;

Εικόνα
Η Κοκκινοσκουφίτσα συναντά στο δάσος τον Κοντορεβυθούλη και τ'αδέλφια του: οι περιπέτειες τους αναμειγνύονται, διαλέγοντας ένα καινούργιο δρόμο που θα είναι κατά κάποιο τρόπο η διαγώνιος των δύο δυνάμεων που δρουν στο ίδιο σημείο [...] Αν τις υποβάλλουμε σε αυτήν την επεξεργασία, ακόμα και οι πιο συνηθισμένες εικόνες φαίνονται να ξαναζούν, να μπουμπουκιάζουν, προσφέροντας μας λουλούδια και καρπούς απρόσμενους. Το υβρίδιο έχει τη δική του γοητεία. Απόσπασμα από το κεφάλαιο "Σαλάτα παραμυθιών" από το βιβλίο του Τζάνι Ροντάρι, Η Γραμματική της φαντασίας, Μεταίχμιο Η παραμυθοσαλάτα του Ροντάρι έδωσε την ιδέα να ανακατέψουν τα παιδιά ήρωες και στοιχεία από ιστορίες γνωστών παραμυθιών, να αλλάξουν το χώρο και το χρόνο και να φτιάξουν νέες ιστορίες με αναπάντεχα αποτελέσματα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α3 έβαλαν στα δικά τους παραμύθια και ήρωες από κόμικς, ταινίες και μυθιστορήματα, ίσως γιατί μεγάλωσαν όχι μόνο με τα κλασικά παραμύθια των παππούδων αλλά

Τι είναι το παραμύθι;

Εικόνα
  Με αφορμή την ανάγνωση του λαικού παραμυθιού "Το πιο γλυκό ψωμί" από το βιβλίο των Νεοελληνικών Κειμένων, συζητήσαμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Α3 πώς αναγνωρίζουν εκείνοι ένα παραμύθι και ποια είναι τα βασικά του χαρακτηριστικά. Οι μαθητές ανέφεραν την τυπική αρχή (Μια φορά και έναν καιρό.. ), το ευτυχισμένο τέλος, το μαγικό στοιχείο, το διδακτικό χαρακτήρα, κλπ.  Επειδή όμως το παραμύθι είναι μια αφήγηση, προχωρήσαμε τη συζήτηση γύρω από τα συστατικά* που είναι απαραίτητα για να διηγηθούμε μια ιστορία. Ποια είναι αυτά; Ας ακολουθήσουμε τις σημειώσεις του Μιχάλη:   Εκείνη τη στιγμή έπεσε στο τραπέζι η ιδέα να γράψουν τα παιδιά μια δική τους ιστορία και πιο συγκεκριμένα ένα δικό τους παραμύθι, ακολουθώντας τα βασικά χαρακτηριστικά του παραμυθιού. Για να μαγειρέψουμε μια ενδιαφέρουσα ιστορία συμφωνήσαμε ότι πρέπει να ρίξουμε στην κατσαρόλα όλα τα συστατικά που σημειώσαμε. Επομένως, το πρώτο βήμα ήταν να κρατήσουν κάποιες σημειώσεις, ώστε να μπορ

Κοινωνικά προβλήματα: Από τις εικόνες στις λέξεις (Γ3)

Εικόνα
Τι είναι τα κοινωνικά προβλήματα; Κάθε μαθητής/τρια επιλέγει μια εικόνα η οποία παρουσιάζει ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα της εποχής μας και γράφει ένα μικρό κείμενο - μιας παραγράφου- για τις σκέψεις και τα συναισθήματα που του προκαλεί. Ένα ομαδικό "ρεπορτάζ" για όλα όσα εμποδίζουν πολλούς ανθρώπους της κοινωνίας μας να απολαμβάνουν βασικά αγαθά, να ζουν χωρίς φόβο, να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους τους υπόλοιπους ανθρώπους...  Η ανεργία είναι ένα κοινωνικό πρόβλημα πολύ σοβαρό και πολύ επίκαιρο. Ας αρχίσουμε από το τι σημαίνει αυτή η λέξη. Ανεργία είναι η κατάσταση ενός ατόμου, που, ενώ είναι ικανό, πρόθυμο και διαθέσιμο να απασχοληθεί, δεν δύναται να βρει εργασία. Αυτό το φαινόμενο έχει κατακλύσει την χώρα μας και ειδικότερα τους νέους, οι οποίοι ενώ έχουν τα κατάλληλα πτυχία, γνωρίζουν ξένες γλώσσες και έχουν τα απαιτούμενα προσόντα δεν βρίσκουν μια θέση εργασίας. Η ανεργία πλέον, έχει γίνει καθημερινός εφιάλτης των νέων. Από τα πανεπιστήμια &